15 ژوئن 2022 - بر اساس داده های ارائه شده در ENDO 2022، درمان با تستوسترون آندکانوئیت با بهبود کیفیت زندگی و کاهش شدت علائم در مردان مبتلا به هیپوگنادیسم و ​​دیابت نوع 2 مرتبط است.

دکتر Hugh Jones، مشاور غدد درون ریز در بیمارستان بارنزلی و دانشگاه شفیلد در بریتانیا و رئیس انجمن آندروژن، گفت: درمان جایگزینی تستوسترون در مردان مبتلا به دیابت نوع 2 با کمبود تستوسترون، کیفیت زندگی را بر اساس نمره علائم مردان سالخورده ((AMS[1] ، بهبود بخشید. این اولین کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده است که این مزیت را نشان می‌دهد: پس از 12 ماه درمان، مزایای بارزتری در کیفیت زندگی، از جمله سلامت جنسی، جسمی و روانی، و شواهد اولیه مبنی بر بهبود حافظه ی این افراد گزارش شد.

دکتر جونز و همکارانش یک کارآزمایی تصادفی‌سازی شده، دوسوکور و کنترل‌شده با دارونما را انجام دادند که در آن 65 مرد 18 ساله یا بالاتر مبتلا به دیابت نوع 2، باHbA1c  بین 7 تا 9.5 درصد و هیپوگنادیسم تایید شده، به‌طور تصادفی در دو گروه برای دریافت تستوسترون آندکانوئیت( Nebidoساخت شرکت Bayer AG) یا دارونما به مدت 6 ماه قرار گرفتند. پس از 6 ماهه ی اول، کارآزمایی وارد مرحله ای شد که در آن شرکت کنندگان دارونما به گروه درمان منتقل شدند. محققان بر اساس پرسشنامه  AMS، SF-36[2]، شاخص بین المللی عملکرد نعوظ، آزمون کوتاه وضعیت ذهنی[3]، پرسشنامه هیپوگنادیسم دیابت بارنزلی و غربالگری هیپوگنادیسم مؤسسه تحقیقاتی نیوانگلند(NERI) ، پیامدهای کیفیت زندگی این افراد را در ابتدا و هر 3 ماه یکبار اندازه گیری نمودند.

پس از 6 ماهه ی اول آزمایش، نمره ی AMS در گروه تستوسترون از 48.34 در ابتدا به 37.72 کاهش یافت، در حالی که نمره ی AMS در گروه دارونما کاهش کمتری داشت و از 48.34  به 42.78 رسید(P< .05(. درصد شرکت کنندگانی که علائم کمتر شدیدی را گزارش کردند در گروه درمان در مقایسه با دارونما بیشتر بود(46 درصد در مقابل 28 درصد؛ = .0024(P .در سایر نمرات پرسشنامه تفاوت معناداری وجود نداشت.

در ماه دوازدهم از تحقیق، پیشرفت های قابل توجهی در نمرهAMS و همه ی مقیاس ها در مقایسه با زمان شروع تحقیق وجود داشت. علاوه بر این، شرکت کنندگان بهبود قابل توجهی در میل جنسی و همچنین کاهش نمره ی کل پرسشنامه هیپوگنادیسم دیابت بارنزلی و در حوزه بهزیستی جنسی(= .002P  ) و بهزیستی عاطفی(= .011 (P داشتند. همچنین بهبودهایی در حوزه ی سلامت فیزیکی و تغییر سلامتی بر اساس پرسشنامه یSF-36  در 12 ماه مشاهده شد(0.019 = P  برای هر دو).بهبود در حوزه ی یادآوری کلامی تاخیری در آزمون کوتاه وضعیت ذهنی در ماه های 3، 6، 9 و 12 مشاهده شد(= .0004P).

دکتر جونز گفت: مردان مبتلا به دیابت نوع 2 که علائم کمبود تستوسترون در آنها مشاهده می شود باید با اندازه گیری تستوسترون خون مورد بررسی قرار گیرند. اگر تشخیص کمبود تستوسترون تایید شود، باید به این مردان درمان جایگزین تستوسترون برای عادی سازی وضعیت تستوسترون پیشنهاد شود.انجمن دیابت آمریکاقبلاً در استانداردهای مراقبتی خود از سال 2018 توصیه کرده بود که تستوسترون پایین با دیابت نوع 2 در مردان مرتبط است و مردان علامت دار باید از نظر کمبود تستوسترون بررسی شوند.

دکتر جونز گفت که مطالعات بیشتری با گروه‌های مطالعاتی بزرگ‌تر و همچنین برای بررسی ارزش‌های تستوسترون درمانی برای مردان مبتلا به دیابت نوع 2 و مراحل اولیه ی زوال عقل، مورد نیاز است.

منبع:

https://www.healio.com/news/endocrinology/20220614/testosterone-therapy-improves-quality-of-life-in-men-with-hypogonadism-type-2-diabetes

 



[1]the Aging Males’ Symptom (AMS) score

[2]پرسشنامه کیفیت زندگی فرم کوتاه 36 سوالی

[3]Mini-Mental State Examinationبه اختصار MMSE، آزمونی است برای ارزیابی کیفیت هوشیاری با تشخیص و غربالگری دمانسکه حداکثر نمره ی آن ۳۰می‌باشد.